Bawak bekal

Zaman sekarang ni duit dah jadi macam air. Dengan harga petrol naik, minyak masak naik, for sure lepas nih harga makanan semua naik. Nak tak nak kita kena lah berjimat cermat.

Aku nih sejak kena suntik insulin tiap-tiap malam, aku dah jarang beli lunch kat luar. Kalau beli tuh ada lah sebulan 2-3 kali ataupun bila bos belanja makan. Aku pun bukan boleh makan beras sebarangan. Silap-silap meter gula boleh naik berbelas-belas. 

Mula-mula guna beras Faeza Herba Ponni. Dah lah tak sedap. Mahal lak tuh. Bila nurse ckp boleh guna beras basmathi so tukar le. Bila sakit zaman ekonomi meleset nih memang perit sikit. Nak tak nak kena lah ikut. Siap beli rice cooker kecik comel utk makan aku sorg.

So hari-hari aku bawak bekal untuk lunch. Kalau hari yang aku tak hantar mak aku g dylisis, aku akan masak malam. Kalau tak aku masak pagi je. Takpun kalau mak aku ada masak semalam aku bawak jer buat makan tengahari. Perut aku tak cerewet. Perut rakyat maheran. Boleh makan lauk semalam.

Masa mula-mula makan sihat. Tapi 2-3 kali jer.
Sakit poket aku makan camni
Ini pun sama. Tahan 2-3 kali jer
Lepas tuh nasi juga jadi pilihan.

Boleh dikatakan jimat jugaklah bawak bekal ni. Bayangkan lah dulu sehari RM10 boleh habis beli breakfast ngan lunch. Kadang-kadang lebih. 5 hari kerja dah RM50 minimum lom lagi duit minyak kereta lagi. Tapi sejak dah bawak bekal nih jimat sesangat. Bahan mentah memang kena beli tapi ayam kalau beli 1/2 ekor baru RM4-RM5. Untuk aku sorang boleh masak 3-4 kali. So meh ler kita membawa bekal. Perit nak memasak tapi sangat berbaloi!

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat