Dulu saya ulat buku gak tapi internet merubah segala2nya

Antara koleksi-koleksi buku aku


Masa aku kecik2 dulu aku ni boleh lah dikategorikan ulat buku tahap 5 (ada ke tahap ulat buku?). Yelah masa dulu mana ada Astro, internet & facebook. Masa tu buku  dan komik jerlah tempat aku nak berimiginasi selain cerita2 kartun kat tv heheh. Family aku bukan orang senang nak beli buku saja2 gitu jer so masa sekolah rendah dulu aku paling suka waktu yang pergi library sekolah pastu boleh pinjam dua buku kat situ setiap seminggu sekali. Buku2 yang aku suka baca contohnya buku2 yg adventure macam Enid Blyton, siri Salmah, Hardy Boys, siri  budak kembar kat asrama (lupa dah nama siri tuh) n tak lupa gak cerita2 fairy tale n macam-macam lagi lah.

Bila teringat balik aku pernah berangan yang aku ada library mcm kat sekolah tuh kat umah sendiri. Satu bilik penuh dengan buku2 fav. aku. Masa tuh mampu berangan jelah. Jgn ckp masa tuh skrg pun masih berangan lagi heheh. Fanatik dengan buku buat aku teringat cerita lama. Masa tu aku  baru darjah 2 n kat sekolah aku ada jualan buku. Aku pulak terlupa or buat2 terlupa or masih tak faham yang arwah bapak (yang aku panggil 'bak') bukan orang senang nak beli buku cerita saje2 jer. Tapi anak dia nih dengan tak tanya apa terus buat tempahan buku cerita Hansel & Gretal (aku suka buku tuh colorful) tanpa tanya dengan bapak dia dulu.

Nak dijadikan cerita pagi2 nak pegi sekolah aku mintaklah duit dengan bapak aku n aku igt lagi aku kena marah dengan bapak aku sbb pandai2 order buku tuh. Harga buku tuh RM3.50 tak silap aku. Kalau zaman skrg berapa sgtlah nilai RM3.50 tapi tahun 1987 RM3.50 kira mahal lah tuh. Dah puas kena marah akhirnya arwah bapak aku turutkan jugak kemahuan aku bagi aku RM3.50. Ingat lagi sampai bercucuran air mata aku kena marah time tuh. 

Mungkin masa tuh aku tak paham nilai RM3.50 besar pada masa tuh. Mungkin RM3.50 pada arwah bapa aku boleh bagi duit g sekolah kat aku utk seminggu. Bila terkenang balik sekarang ni aku rasa menyesal pulak mintak2 duit dengan arwah bapak aku. Arwah bapak aku bukan keje senang, bawak lori angkat barang2 berat n duit yang dapat tuh mungkin cukup2 nak besarkan kami adik beradik.

Tapi sayangnya buku tuh da ilang. Aku nak sgt buku tuh skrg.. banyak kenangan... igt lagi hard cover warna hijau ada gambar hansel and gretal. Memang tak dapat balik ler sbb maybe aku dah terbuang kot. Sama ler aku terbuang satu album gambar aku masa kecik2 (uwaaaaa bab nih mmg sedih kalau lah boleh undur masa aku jaga bebaik album tuh)

Maafkan org bak..., org bukan sengaja mintak2 duit nak beli buku cerita tuh. Org kecik lagi n tak paham keadaan kita masa tuh... maafkan org bak... semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah bapaku.. amin.. Al-Fatihah...

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat