Gute Nacht!

Dulu (sekarang pun masih lagi wajib) masa belajar kat UiTM, pelajar degree diwajibkan untuk mengambil subjek bahasa ketiga selama 3 semester.  Bahasa pertama dah tentu Bahasa Melayu. Untuk course aku memang wajib amik 3 semester Bahasa Melayu. Bahasa Kedua semestilah Bahasa Inggeris. Hanya ada masa 1st semester BEL berapa aku dah lupa ekekek College English namanya. Susah tahap gaban. Belajar grammar. Bahasa ketiga pulak ikut pilihan masing-masing.

Masa daftar kat fakulti terkedu gak sebab kena belajar 3rd language. So kitaorg pegi ke Pusat Bahasa UiTM yang sekarang dah dikenali sebagai Akademi Pengajian Bahasa nak gi daftar kelas bahasa. Kat UiTM memang wajib amik 3rd language. Kalau tak amik tak boleh grad. Cadangnya nak register kelas bahasa Perancis. Sekali penuh dahhhh. Nak amik Mandrin kena campur dengan budak-budak engine. Masa zaman aku belajar tengah hangat dengan drama telenovela nih. So igt nak register kelas Spanish Language, sekali pun penuh gak. Yang kosong tinggal bahasa Jepun, Korea & German je. Bahasa Jepun & Korea memang aku dah tolak tepi sebab aku memang malas nak belajar huruf-huruf diorang hahaha.

So aku n kwn aku amik lah bahasa jerman. Kelas bahasa ketiga selalunya waktu malam 2 kali seminggu. Seronok jugak belajar bahasa jerman nih. Lagi seronok aku dapat lecturer yang betul-betul best yang kitaorg panggil Njang. Manalah Njang skrg ek? orang kata Njang dah balik Kedah. Banyak kenangan pahit n manis masa belajar 3rd language. Masa part 1 (semester 1) aku duduk kat kolej kediaman. Habis kelas pukul 10 malam, jalan kaki daripada tingkat 12 Menara ITM (yg skrg orang panggil Menara Sultan Abdul Aziz Shah) balik ke Kolej Teratai (dulu Kolej Delima lelaki n skrg dah jadi kolej lelaki balik) lalu short cut jalan gelap kat kolam renang. Hahaha berani betul dulu.

Susah jugak belajar bahasa jerman nih. Nak ucap selamat malam pun banyak jenis. Hahahah kalau salah cakap ngan orang jerman mmg boleh kena ketuk kepala hahahah. Bab grammar lagi ler. Pening aku belajar grammar german. Tapi alhamdulilah, lulus gak aku 3 semester tanpa repeat. Walaupun tak cemerlang tapi takdelah cukup makan. 3 semester dapat B+ je hahahaha.

Mula-mula belajar boleh lah ckp simple jerman. Skrg nih dah lupa dah. Takde kawan nak praktis bahasa jerman nih. Hilang gitu je. Sayangkan. Cuma ingat frasa-frasa yang senang je. Kalau korg perasan aku ada letak German proverbs kat header aku. Cer tengok.

Tapi sekarang nih rasa lebih baik aku belajar bahasa Korea sebab asyik tengok drama Korea je kan. Untunglah kengkawan aku yang amik bahasa Korea dulu.

Boleh hilang stress tengok diorg ni

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat