Sleep Studies

Beberapa hari yang lepas aku ada appointment dengan salah sebuah Klinik Pakar kat General Hospital kat JB ni. Alah klinik pakar yang selalu aku pegi since 2012 yang banyak aku pos kat sini.

Actually appointment aku lepas raya haritu. Tapi memandang tarikh appointment aku kena dengan tarikh orang nak audit kat office aku, so by hook or by crook aku mesti tukar tarikh appointment tuh. Alhamdulilah lepas pujuk rayu akhirnya aku dapat tukar. Tapi lewat sikit bulan September. Tapi before tuh kena bising dengan nurse-nurse kat situ sebab aku stop satu ubat ni sendiri. Aku terpaksa stop sebab ubat tuh buat aku pening kepala sampai nak hantuk kat dinding. 

So bila tarikh appointment datang beberapa hari yang lepas, aku mula seram sejuk. Kalau korang ingat lagi aku memang takut nak jumpa sorang doktor pakar nih. Sebab dia garang. Kalau berat aku tak turun abislah kena jerit. Aku pulak sampai mempertimbangkan untuk stop dari jumpa doktor terus. Tapi bila fikir abis-abisan, ahhhh pekak kan telinga je. Bukan kena belasah pun paling teruk pun kena tendang pegi klinik kesihatan biasa je daripada aku pegi Klinik or hospital swasta. Dah lah ubat aku mahal-mahal.

So aku gagahkan lah kaki pegi ke Poliklinik Pakar tuh. Mula-mula aku seram, sebab 1st berat aku mesti naik and 2nd blood pressure aku. Sebabnya dah berminggu-minggu aku hidup dalam stress sewaktu kerja. Tapi surprisingly berat tak naik. Maintain n blood pressure aku normal. Tapi gula dalam darah pulak tinggi. 7.4% untuk 3 bulan.

Tapi allhamdulilah Allah makbulkan doa aku. Aku dapat doktor lain. Doktor garang tuh takde hihihi. Anak UPSR kot. Satu aku nak cerita kat sini, aku suka doktor yang attend aku haritu. Walaupun hampir satu jam aku dalam bilik dia, atleast dia dengar cerita aku tanpa mempertikaikan atau memperlekehkan. Jadi doktor kena dengar apa patient nak cakap. Bukan semua orang boleh serasi dengan ubat-ubat. Maybe ada sesetengah yang ada masalah. Kalau dah macam ubat diberi tapi result macam tuh je, maybe ada sesuatu. Janganlah melenting nak marah dengan patient. 

So setelah menceritakan masalah aku, akhirnya doktor ni refer aku pegi sini:-

Sleep Studies @ Respiratory Clinic 

Aku kena buat sleep studies. Kena tidur satu malam kat klinik nih. Alahaiii seram plak nak tidur situ. Aku ni ada masalah tidur. Tidur tak lena asyik terbangun je n aku ada masalah dengkur yang sangat teruk. Kalau aku tertidur masa tengok tv tuh mak n akak aku naik seram tengok aku tidur. Kadang-kadang aku tersenyap sendiri. Terus dorang bangun tengok aku bernafas ke idak. Sebab tuh diorg risau aku tidur sorang-sorang dalam bilik. Lagi satu aku selalu tersedak dalam tidur macam orang tengah sesak nafas. Bila dah cerita problem aku nih so doktor refer aku untuk amik ujian tidur.

Tak tau lagi bila tarikh sebab aku belum hantar referral letter ke klinik ni. Tak sempat nak hantar masa lepas check-up hari tu sebab aku dah lewat nak amik mak aku abis dialysis. Lepas tu aku hari-hari bz kat office. Maybe hari ahad nih baru singgah ke klinik tu.

Apa-apa pun nanti aku share kan pengalaman aku kat klinik tu ye.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat