Fast Food & Aku

Pagi2 buta dah lepak sini

Tadi dok layan youtube tetiba ternampak pulak compilations iklan McDonalds daripada tahun 1982 sampai 1987. Terus menggamit memori. Yelah kan Aku & fast food memang tak dapat dipisahkan. Sebab tuh badan jadi gini. Hahahah. So entry hari ini adalah lebih kepada mengimbas memori zaman kanak-kanak aku ngan fast food.



First time dalam hidup aku makan McD nih masa umur aku 5 tahun (1985). Ingat lagi masa tuh akak aku lepas grad diploma kat ITM terus kerja kat company British American Insurance (skrg Manulife Insurance). Bila dapat gaji pertama dia belanja kitaorg makan kat McD n belikan mak n ayah aku peti ais dan mesin basuh. Baru lah merasa pakai peti ais n mesin basuh. Actually memori makan McD tuh jer yang aku igt ngan akak aku tuh time aku kecik-kecik dulu. Sebab masa umur aku 6 tahun dia pun fly ke US sana sambung degree dan balik 5 tahun lepas tuh bawak suami ngan anak sorg yang dah nak nikah seminggu lagi ni hik hik hik.

Sambung balik cerita pasal McD ni, kalau nak tau McD pertama kat Johor ni adalah kat Holiday Plaza Jalan Harimau Tarum tuh. Sampai sekarang diorg tak ubah design McD tuh. Memang style lama lagi. Kira macam sejarahlah. Ingat lagi masa nak belanja makan tuh, arwah ayah aku siap dua kali ulang-alik bawak kitaorg g Holiday Plaza sebab tak muat kereta. Masa tuh lah first time makan Fillet o' Fish yang jadi fav aku sampai ke hari ni.

Lepas tuh takde dah makan sebab mana mampu n akak aku tuh pun dah fly beribu2 batu. Walaupun macam tak mahal harga bawah RM5 macam dalam iklan kat atas, actually sama jer macam harga sekarang ni. Yelah kan kuasa duit dulu lain. 

Aku kan banyak akak, so akak aku yang sorang lagi baru habis keluar Maktab n dah kerja jadi cikgu. So dia lah yang rajin melayan aku makan McD. Tapi sekali sekala je kalau ada duit lebih n bila dia balik JB jer (sebab dia kena mengajar kat Gemas, Nogori Sombilan). 

Alamak macam banyak nak cerita. Sambung Part 2 lah ye.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat