c.r.a.b!

padat2 isi n fresh lak tuh!

Sabtu lepas umah aku ada pesta ketam + belated hari ibu.  Lambat celebrate hari ibu cos last week tak cukup korum. Mana leh wat makan2 kalau korum tak cukup. Nak2 kalau 'tong sampah kurus' belum balik cuti lagi heheh. Jgn marah ek!. Tahun lepas pesta ketam 12kg tapi tahun nih aku tak timbang cuma kira ada 21 ekor. Kelakar kan 12-21. N tahun nih adalah tahun terakhir kot pesta ketam nih cos encik yang sponsor ketam2 nih nak berhijrah ke Shanghai (sob2 sedih sbb tak jmp anak saudara yg ari2 aku jmp.. lama lak tuh). So kena tunggu 3 tahun lagi kot itu pun kalau ada rezeki.

Pepagi (pagi ke bukan nak dekat tghari baru ko balik pasar??) aku dah prepare apa yg patut. First kena siang ketam nih. Aiii leceh dah lah aku kena masak sbb akak aku ada ko-ko kat sekolah. 

n hampir semua betina + ada telur

pada sesiapa yang masih tak tau mcamana beza ketam jantan betina (yg nih aku dedicate kat ko kak anis eheh) senang jer. ketam jantan warna biru2 n ketam betina warna gelap sikit


Tapi kalau korg beli ketam nipah or bangkang ketam tuh color dia gelap jer kan? pic kat bawah nih adalah penerangan kalau nak tau beza jantan betina:-

jantan
betina
see! itulah perbezaan nya. So untuk ketam nih mak aku decide nak buat chili crab. Chili crab nih aku tak masak. Mak aku yg masak. aku tolong sediakan bahan2nya n blender je. Yg masuk rencah2, garam n pak ajinaikmoto semer mak aku. So nih ler hasilnya:-

nyum! nyum!
Sadly, aku tak makan byk sbb aku kena alahan. Perghh gatal2 hidung aku gara2 makan cheese cake nih. Actually aku nih alah dgn cheese. Tapi bukan dengan seafood. Pelik kan?

ini budak yg sibuk pantang nampak kek
semer nak tiup even xda lilin

Menu2 lain ada sotong goreng tepung, kailan ikan masin, ikan sagai goreng (actually nak buat ikan 3 rasa tapi da x cukup time) n tauhu jepun ala2 claypot (hahaha).

tauhu jepung
kailan ikan masin terlebih kuah!
                                                                    
Apa2 pun event makan2 sekeluarga kali ni berjalan dgn sucess sekali! licin! last year pesta ketam byk yang terlebih cos byk sgt makanan ada udang goreng, kupang black pepper, ayam lemon n mcm2 lagi (mmg nak termuntah masa tuh makan).

terima kasih semua pada yg dtg melicinkan periuk kat umah!

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat