ibu.. ibu.. engkaulah ratu hatiku...

Aku rasa tak terlambat nak nak wish semua ibu2 kat dunia nih Selamat Hari Ibu! smlm aku mmg nak post tapi heat wave yang sedang melanda malaysia nih membuatkan aku byk melepak didepan kipas jer. xda mood nak taip apa2. hehehe 

Actually smlm aku satu hari try movie maker kat laptop aku nih. Konon2 nak upload video special utk mak aku kat youtube penat2 aku buat dari tengahari sampai petang lepas tuh nak upload jer dah makan masa sekali bila bukak youtube ampeh jer kena block plak. Terus aku give up n delete video tuh. tuh takde mood taip utk post ni.



so aku testing upload video nih kat sini nak tgk kena block tak. jangan lah sapa2 saman aku. aku buat video nih utk mak aku jer xda niat nak mendapat keuntungan ke apa. huhuhu.

Smlm takde buat apa2 pun just masak2 biasa jer. Plan nya nak buat 2 minggu lagi sama2 ngan kenduri akak aku n aku g umrah. time tuh lah aku nak beli kek n hadiah utk mak aku. yelah tak semestinya sambut hari ibu smlm jer kan? hari2 lain pun boleh jugak. Untuk kali nih aku n akak aku nak tunaikan wish dia hehehe. Actually mak aku mintak tolong belikan kasut baru. kaki dia sakit n bengkak so dia mintak kasut yg lembut. last year akak aku ada cerita pasal Al-Quran elektronik sekali dgn terjemahannya. Dia teringin nak beli tapi mahal. so aku ngan adik beradik aku kongsi duit belikan hadiah utk dia. apa2 kalau nak beli hadiah mesti kena prihatin apa yg dia wish at least benda tuh berguna utk dia gunakan.

Actually mak aku da tak kuat mcm dulu nak berjalan. kalau dulu dia still boleh jalan2 g shopping barang2 dapur kat Jusco or pegi pasar tani ker. tapi skrg nih dia da tak kuat mcm dulu. kaki pun da bengkak. ajak jalan2 tapi naik wheel chair tak mau plak dia. dia ckp malu org tgk.

Mak aku buta huruf yang dia boleh baca jawi jer. itu sebabnya dia mintak Al-Quran elektronik yg ada terjemahannya. Aku mengaku masa aku sekolah rendah dulu aku malu mak aku tak tau membaca n menulis. Arwah bapak aku pun sama dia boleh baca n tulis sikit2 jer. zaman mak aku dulu anak perempuan tak disekolahkan walaupun jiwa mak aku meronta2 nak pegi sekolah. arwah bapak aku plak masa tuh jepun attack malaya.

tapi aku bangga dengan mak n arwah bapak aku. walaupun diorg buta huruf tapi takmau anak2 tercicir sekolah n jadi mcm diorg. tahun 60an - 80an dulu mmg susah. masa zaman nih lah kalau orang miskin tuh mmg dipandang hina. family aku bukan orang senang. hidup pindah randah mcm orang nomad. bila sewa murah situlah tempat yang dituju. abg2 n akak2 aku selalu cerita mcmana kesusahan yg diaorg alami. aku tak rasa sgt sbb menurut mak aku bila aku lahir family aku da senang sikit sbb akak2 n abg2 aku da besar. tapi aku pun pernah merasa susah cuma situasi aku berlainan. tapi itu aku cerita kat post yang lain plak.

Walaupun mak aku tak pandai membaca, tapi mak aku selalu pastikan kerja2 sekolah anak2nya siap n selalu cek buku2. bila nampak pangkah2 jer mak aku dah tanya ngape pangkah n report kad ada kaler merah. mak aku mmg susah hati kalau anak2 dia tak nak pegi sekolah. baju sekolah n beg sekolah semua jahit sendiri. mana mampu nak beli. gaji bapak aku baru rm20 seminggu.

Allhamdulilah berkat doa dan kecekalan mak n arwah bapak aku n kesungguhan kami adik beradik, hampir semua anak2nya masuk universiti n yang membanggakan dua daripada adik beradik aku lulusan universiti dari US.

terima kasih mak...  berkat pengorbanan mak tak tidur malam masa anak2 mak demam n sakit... kerja cuci baju kat rumah orang utk tambahkan pendapatan keluarga... telur pindang... ambik upah jahit baju... jaga anak orang... bersama2 dgn arwah bak usahakan kedai runcit... dan segala macam pekerjaan halal yg mak dh buat... akhirnya berkat didikan mak anak2 mak dah berjaya skrg... terima kasih mak tiada satu barang kat dunia nih yg dpt balas jasa mak..

ida doakan agar Allah panjangkan umur mak dan sihat selalu n ida juga nak mintak maaf kalau selama ni ida ada buat salah n menyakitkan hati mak. ida tau mak tak boleh baca blog nih tapi moga satu hari ada seseorang akan bacakan blog ni utk mak...

ida syg mak...


Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat