Malas tahap gaban!

Banyak benda nak tulis kat blog nih.
Tapi kebizian campur kemalasan aku mengatasi segala-galanya
Actually percent malas tuh yang banyak.

Camner nuffnang aku nak jalan kalau blog pun tak berupdate kan?
So start hari nih kena rerajin sikit ek.
Banyak cerita nak dicoretkan. Blog ni kan dah macam open diary hidup aku kan.
So cerita-cerita tak berapa personal tuh boleh aku coret2kan kat sini.
Nanti time2 bosan-bosan boleh lah baca cerita2 lama aku.
 Cerita2 aku tuh kena ikut giliran gambar2 yang aku amik lah ek.
So kiranya cerita bulan 9 keluar bulan 11 takpun 12 huhuhu.

kartun by ayip

Haritu aku ada appointment kat Klinik Pakar, HSA JB. Macam biasalah appointment 6 bulan sekali.
2 minggu sebelum tarikh appointment aku kena amik darah dulu.  So pepagi buta aku dah meredah hujan semata2 nak kejar parking yg memang sedia susah nak dpt n nak masuk office sebelum 8.30 pagi. Alhamdulilah aku dapat nombor 19 so sebelum pukul 8 aku dah selesai semuanya.

kesan amik darah

Nasib baik nurse tuh terer amik darah cucuk jer terus mengalir darah aku. Aku dah lah takut jarum hihihi. Lepas 2 minggu tiba masanya utk aku berdepan ngan doktor pakar kat situ. Seram ok sebab doktor kat situ garanggg lepas tuh berat aku tak turun n makin naik. Pil kolestrol pun kejap makan kejap tak makan. Pil darah tinggi lagi lah tak sentuh (konon nak buat eksperimen kat diri sendiri kalau tak makan tinggi tak darahnya)

Hasil eksperimen aku selama 6 bulan:-

Blood Pressure
Bacaan pertama 205/155. Nurse tak puas hati buat lagi turun sikit 200/135. Tak puas hati lagi buat lagi kali ketiga 190/115.

Kolestrol
Terkini: 3.9.
6 bulan lepas: 4.5.
Turun tapi still tinggi doktor nak bacan bawah 2.6

Gula dalam darah
Terkini: 6.8
6 bulan lepas: 6.5

Berat actually naik tapi disebabkan timbang spital tuh tak betul hihihi jadi diamkan jerlah kan. Tapi tang blood pressure tuh memang tinggi. Takut gak aku kena tahan kat wad. Keja dah lah berlambak kat opis. Tapi kena tahan best gak kan dapat 'bercuti' kat dalam wad. Bila saat dipanggil memang kecut perut. Plak tuh dapat plak doktor yang garang. Pasrah jer lah kalau dia nak marah tapi alhamdulilah dia tak berapa nak marah maybe sbb blood pressure aku tinggi sangat kot? kang tetiba aku naik terus kan susah plak. Dia cuma nasihat aku jaga makanan buat senaman semua. N aku officially ada kencing manis disebabkan bacaan 6.8 tuh. Uwaaaaa (ni semua gara2 asyik makan manis jer 2-3 hari nih). So appointment yang selalunya 6 bulan sekali terus jadi 4 bulan sekali. Takpelah kan untuk kebaikan aku jugak.

So aku kena berdiet kali nih mesti turun berat dalam masa 4 bulan nih.
Mesti! aja aja fightin!  

(aku mesti ikut semua ckp doktor pakar tuh sebab takmo kena transfer pegi klinik kesihatan (kes tak dengar ckp doktor hihihi) sebab bukan senang nak dapat appointment kat klinik pakar nih. Aku dirawat oleh doktor pakar bukan doktor biasa mcm kat klinik kesihatan)

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat