Fikir dulu sebelum post...

Kita kalau nak post apa-apa kat sosial media nih kenalah pikir 2 3 kali dulu.
Kena kaji balik post kita ni ada tak nanti menyakitkan hati orang, buat orang kecil hati or apa-apa sahaja yang boleh menimbulkan kemarahan or ketidakpuasan hati orang yang membacanya. 

Aku tengok orang-orang sebarang jer post kat sosial media.
Kadang-kadang aku rasa lebih baik tak ada facebook or instagram or twitter ke.
Lagi bagus daripada ada. Bila ada baca luahan hati orang kadang-kadang menyakitkan hati juga kan?
Menyakitkan hati bila kita dapat tahu perasaan dia sebenar.
Lebih baik tak ada sosial media ni. So tak adalah tempat nak luahkan perasaan sampai satu dunia boleh tahu. Kalau tak ada dia luahkan kat kawan-kawan dia jer lah. So takde lah orang yang tak sepatutnya tahu apa perasaan dia.

Ya aku tahu itu Facebook dia, dia punya pasal lah nak tulis apa. Kalau tak suka remove je.
Aku pun pendapat mcm tu juga. Tapi agak-agaklah nak post tuh pasal apa.
Kalau beria sgt pun nak share juga, Facebook kan ada banyak option yang kita boleh nak pilih.
Hah post yang ini hanya orang ini jer yang boleh baca or orang-orang ni tak boleh baca.

Kalau tak suka remove je. Kalau nak remove ahli keluarga sendiri or teman rapat yang pada dasarnya takde gaduh agak-agak boleh ke? Tak best kan? sebab tuh bila aku nak post kena fikir 14 kali apa yang aku post tuh ada menyakitkan hati orang tak.

Agak-agak kalau aku nak post pasal sindir menyindir nih memang banyak. Tapi aku fikir takkan nak putuskan silaturahim sebab Facebook jer kan? Lagipun Kita nih dah dewasa kena lah fikir cara dewasa. Kenalah fikir orang sekeliling.

Aku pun dah kurang nak post2 status kat FB nih. Selalunya post aku gambar je pasal makanan, pasal jalan2 dgn family n pasal Mat Ayip. Itupun ada orang jeles sebab Mat Ayip jer aku post gambar dia.

Agak-agaklah. Korg ada mak n ayah. Mat Ayip ada mak jer. Lepas tuh dah tentu Mat Ayip duduk satu rumah dgn aku. So salah ke?

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah