Pengorbanan seorang Guru

Siapa kata jadi cikgu ni senang n banyak cuti. Aku memang pantang betul kalau orang dok perlekehkan cikgu ni. Walaupun aku bukan cikgu, tapi aku ada akak2 n arwah abang aku yang bekerja sebagai seorang guru. Jadi sedikit sebanyak terasa lah jugak kan.

Dulu aku dok baca keluh kesah orang yang bergelar guru. Susah lah, tak cuti lah, time cuti sekolah kena gi sekolah n banyak kerja lah. Tapi itu awal-awal cuti sekolah memang lah begitu. Tapi lepas 2 minggu cuti sekolah tuh tengok boleh plak bercuti balik kampung ke  or berjalan-jalan.

Aku nih sebenarnya dok kesian ngan akak aku tuh. Rasanya cuti sekolah tahun nih paling padat betul jadual dia. Macam takde cuti langsung plak. Awal cuti sekolah memang hari-hari datang sekolah ada duty n buat kelas tambahan utk student SPM dia. Lepas tuh break seminggu itu pun 2-3 hari jer dapat yang bebetul tak g sekolah. Lain hari walaupun patutnya cuti tetap g sekolah sebab nak settle kan kerja. Lepas tuh 10 hari kena gi kursus. Sampailah hujung bulan nih.  Cuti krismas pun kena kerja. Lepas balik kursus kena gi sekolah balik ngan meeting lah sebab lagi 4 hari dah nak naik sekolah. Lelah sungguh aku tengok akak aku tuh.

Kesian budak 2 orang ni
Kesian budak orang kat atas ni. Mak dia asyik bz jer. Yang kecik tuh sampai merajuk ngan mak dia.
Hari-hari dok video call ngan anak-anak dia. Sekarang ni dengan aku n mak aku sekali dok counting days bila lah akak aku nak balik. Aku plak cuma kerja 2 hari jer minggu ni. Cuti tolong jagakan anak-anak saudara aku ni. Bila si Mat Ayip tau aku tak kerja sukanya dia. Kalau boleh dia takmau makcik dia ni kerja. Duduk umah teman dia jer. huhuhu

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah