Ramadhan datang lagi

 kredit pada pokcik goggle

Akhirnya bulan yang ditunggu2 telah tiba lagi. Allhamdulilah aku dipanjangkan umur utk jumpa lagi dengan bulan Ramadhan. bulan yang penuh dengan keberkatan. sejak 2-3 hari nih maleh betul aku nak update blog. asyik mengantuk jer nak tido. nih pun pueh aku melawan ngantuk aku nih semata2 nak tulih blog nih. nasib baik first day ramadhan johor public holiday. kalau jadi sekgu sekolah lagi ler best sbb kebanyakan hari selasa sekolah cuti ganti larian 1 malaysia harituh. tapi takpe sbb aku lebih suka time puasa nih keje. hehehe sbb dah balik kadang2 tuh tinggal nak berbuka jer (itu ler kelebihan duduk dgn family yer tuan2 n puan2 hihihi). cerita pasal ramadhan nih teringat nostalgia masa aku kecik2 dulu. masa tuh kat rumah lama kat larkin. masa mula2 duduk rumah tuh takde letrik. tapi arwah bapak aku ada beli generator ler cuma generator tuh hanya berfungsi dari jam 7 petang - 12 malam (pada yang pernah kutuk n hina aku time sekolah dulu sbb baju aku tak bergosok kalau ko nak tau time tuh rumah aku takde letrik ok!). so bila time nak sahur jer arwah bapak aku dah bangun pam lampu pam. mak aku plak akan gunakan pelita utk masak sambil tunggu arwah bapa aku pam lampu gasoline tuh. sampai skrg aku stil terbau minyak tanah yang digunakan utk lampu pam nih. rupa lampu pam camner? seb baik ada goggle. thanks pokcik goggle.

lampu pam @ gasoline - thanks 
pada tuan punya gambar

bila time bulan puasa jer mesti aku teringat menda nih. still terbayang2 arwah bapak aku pam lampu kat atas nih. nak kasi terang sbb anak2 dia nak sahur n mak aku pun nak masak utk sahur. pastu lepas sahur jer mesti arwah bapak aku ajar aku niat kat tangga antara ruang makan n ruang tamu. bila mak aku tanya pasal niat puasa tadi petang tetiba jer air mata aku berkaca teringat benda2 nih semer (ya betul aku amat rindu ngan arwah bapak aku skrg). tapi dalam tahun 91 - 92 bila umah dah masuk letrik dah tak guna lampu pam nih. terigt balik pengalaman2 yang aku lalui masa zaman kanak-kanak, remaja n dewasa bila kat rumah lama dulu. biasalah bila kita menumpang kat tanah orang (ya aku membesar di kawasan setinggan) n sekolah plak kat yang boleh dikatakan gah. so korg paham2 lah kan pengalaman aku ngan 'segelintir' org masa kat sekolah rendah. takpe aku da lama maafkan org tersebut. aku paham masa tuh dia kecik lagi. tapi tak tau ler kalau dah besar still tak insaf lagi. zaman skrg ni ada lagi ke org yg suka2 hina org tak berkemampuan mcm aku dulu? apa2 pun Selamat Menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak 1432 hijrah. semoga Ramadhan kali nih membawa keberkatan kepada kita semua. harap jgn lah membazir yer ketika di Bazar Ramadhan! 

teringat plak pengalaman masa kat Makkah. alangkah bestnya kalau aku dapat menyambut bulan Ramadhan kat sana. berpuasa n bersolat terawih kat Masjidil Haram. mengalir airmata aku bila teringat n rindu kat Kaabah. Ya Allah limpahkan lah aku dengan rezeki-Mu, berikan lah aku kesihatan dan kuatkan lah imanku. semoga satu hari nanti aku dapat dijemput kembali menjejakkan kaki ke rumah-Mu Ya Allah. Amin ya rabbal alamin.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah