Resepi: Ayam Ungkep

ayam ungkep version simple

Kali nih aku nak share satu resepi org jawa. actually kalau resepi yang betul ada guna ketumbar n jintan semer. tapi yang nih adalah version yg sgt ringkas n simple. yg nih mak aku punya style ungkep hahaha. nih lah lauk favorite aku n adik beradik aku. resepi nih tak pedas n sesuai utk org dewasa n kanak2 makan. kekadang tuh bila mak aku masak nasi ayam, ayamnya mak aku guna resepi ayam ungkep. yess mmg sedap especially bila makan ngan nasi panas. kekadang bila masak soto pun buat ayam ungkep. mmg fav. family aku sampai ke cucu2 ske.

 bahan-bahannya:- bawang putih, bawang besar, 
halia, tomato, lada hijau, garam 
ikut masing n serbuk kunyit or nak 
yg fresh kunyit hidup


 n bahan yang paling penting AYAM

cara2nya: tumbuk bawang merah, bawang putih n halia

gaulkan ayam dengan serbuk kunyit

tumiskan bahan2 yang ditumbuk tadi

bila bahan yg ditumis tadi dah naik bau, 
masukkan ayam, garam n air sedikit. kalau nak
masukkan perasa pak ajinaikmoto pun boleh

bila air mendidih masukkan tomato n lada hijau.
biarkan sampai ayam masak mcm pic kat 
atas tuh n siap untuk dimakan!

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah