Resepi - Popiah Ayam Bersayur

Popiah fav. aku!
Lama tak post resepi kat sini yer. kali nih aku nak share resepi kueh fav. aku iaitu Popiah!. Tauge dalam popiah adalah satu2 nya tauge yg aku boleh makan selain tauge kat char kuew teow yg aku beli kat kedai. tapi resepi aku nih aku tak letak tauge sbb aku kan bukan penggemar taugeh. resepi nih mula2 aku test masa zaman student dulu n merantau duduk umah sewa. masa tuh pantang ada masa free n duit lebih sikit mesti aku cuba2 resepi baru. tapi resepi popiah nih aku try lepas aku makan popiah masa buka puasa kat umah akak aku 10 tahun yg lalu. so balik umah sewa ubah2 sikit resepi n try buat popiah nih. n popiah nih adalah di antara kueh kegemaran ahli keluarga aku hehehe (iyerlah tuh!)

bahan-bahan: bawang putih, halia, sayur campur
(carrot, kacang peas n jagung)
bawang putih tuh ikut ske sbb ada org tak ske sgt bau bawang putih. ada org ske masak letak bawang putih byk. pastu sayur campur tuh kalau nak beli asing2 n guna carrot fresh pun boleh. pastu boleh campur ngan udang or crab stick or telur dadar yg telah dihiris halus2.

bahan-bahan: dada ayam yg telah didadu n aku guna carrot fresh
tumbuk bawang putih n halia sampai lumat
tumis bawang putih n halia yg ditumbuk tadi
sos tiram n garam secukup rasa
bila ayam da stgh masak, masukkan semua sayur campur n bahan recah
yg disukai (udang, crabstick or telur dadar). 
gaul sampai rata n biar sampai airnya kering mcm lam picture kat atas ni
letak inti kat atas kulit popiah
lipat n gulung
tadaaa jadi n boleh di goreng

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah