Demi masa

Waktu office aku start pukul 8.30 pagi tapi pukul 7.45 pagi aku da sampai.

Waktu office aku tutup pukul 5.30 ptg tapi selagi belum pukul 6.00 ptg mmg tak balik lagi.

Aku orang pertama bukak office n aku lah orang terakhir tinggalkan office.

Aku keluar rumah pukul 7.00 pagi n pukul 7.00 malam baru aku sampai rumah.

Bila aku nak cuti ada aje keje yg urgent nak disiapkan. sudahnya bila cuti hati aku tak tenang.

Aku teringin nak dtg lambat, balik cepat, keluar rumah lambat n sampai rumah cepat.

Tapi tiap kali aku datang lambat tanpa disengajakan time tuh jugak aku kantoi cos kadang2 boss aku cari aku. so dia dah assume aku dtg lambat hari2 padahal baru sekali dalam sebulan or kadang2 berbulan2.

Aku datang cepat bukan sebab aku nak membodek atau mengampu atau apa. dah mmg prinsip hidup aku untuk datang sebelum masanya. mmg aku dah diasuh dan diajar untuk menepati waktu.

Salah satu sebab aku keluar rumah awal sebab aku tak nak drive kereta dalam keadaan tergesa-gesa, kelam kabut n melulu. takut tgk accident. aku tak mau mati accident. sakit n terseksa.

oh lagi satu sebab aku dtg awal juga sebab aku mengejar surat khabar Berita Harian kat 7-Eleven yg hanya jual 3 keping aje. so aku kena berebut ngan akak opis seberang jalan. 

Dulu masa belajar kat U pun mcm tuh. Aku mmg bgn dan siap awal tapi aku tetap menunggu orang. Sudahnya naik teksi sebab mengejar masa. Aku tak suka masuk kelas lewat n lecturer dah masuk. aku tak suka jadi perhatian org kalau masuk lambat.

Aku tertanya kenapa orang amik remeh tentang masa?

Pepatah arab ada menyebut, "masa itu ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya, nescaya ia akan memotong kita"

Allah juga berfirman dalam Surah al-Asr, ayat 1-3 bermaksud: "Dan demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecualilah mereka yang beriman dan beramal soleh dan mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran".

belajarlah mendisplinkan diri dengan menepati waktu. tak rugi mana pun kalau kita menepati waktu. bila fikir balik mmg byk 'keuntungan' yg kita dapat bila menepati waktu.

permandangan biasa balik kerja
fikir-fikirkan lah....

daripada yg selalu bernasib malang...

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat