Sekejap jer dah setahun

kenangan umrah tahun 2011
Last year time2 mcm nih aku tgh bz packing barang. masa tuh hati rasa sgt lah berdebar. rasa gembira, sedih, takut semuanya ada lah kiranya. gembira sbb aku akan menempuh satu perjalanan yg paling bermakna dalam hidup aku. sedih sbb aku akan tinggalkan mak aku n mana tau aku tak balik ke. n takut plak aku takut ada kah aku akan diterima Allah jejakkan kaki ke rumah-Nya. itu yang paling takut. banyak sgt baca cerita kat mastika pasal org pegi tanah suci nih. lagi satu aku takut tak lepas Imigresen. yelah PTPTN masa baru-baru grad dulu ada kegagalan dari segi bayaran. lepas 5 tahun aku grad baru aku start bayar.

Setiap orang mesti ada impian kan nak pegi situ. aku jugak. tapi pintu hati aku betul2 terbukak masa pertengahan tahun 2009. rasanya time tuh Allah layangkan 'kad jemputan' utk aku agaknya. masa tuh mak aku cerita yg dia teringin nak pegi lagi ke Makkah. last dia pegi tahun 1994 masa tuh buat haji ngan arwah ayah aku. tetiba time tuh aku terus terasa mcm nak pegi jugak. so aku ckp ngan mak aku, insya Allah kalau ada rezeki aku akan bawak mak aku pegi. Tapi lepas tuh terus senyap. sampailah pertengahan tahun 2010 lepas abg ipar aku meninggal, akak aku ajak aku pegi umrah. masa tuh aku ckp ngan akak aku. aku mmg ada plan ngan mak. tapi sadly mak aku tak dapat ikut sbb dia tak boleh naik kapal terbang lama2 n tak berapa sihat.

So dalam bulan 7 gitu aku n akak aku daftar kat satu travel agency kat JB nih. cadangnya nak pegi umrah bulan 12. sbb bulan 12 kan tgh musim sejuk. n cuaca masa tuh mmg sedang2 elok. tapi kita kan merancang Allah yg tentukan. tak dapat visa plak. sbb masa tuh baru lepas musim haji. so kerajaan Arab Saudi bekukan visa umrah. ada hikmah disebalik tak dapat visa tuh. sbb aku dapat bonus. bukan dapat pegi Umrah aje. tapi dapat menziarahi kota Istanbul. aku n akak aku plan utk amik Umrah/Ziarah Istanbul cuti sekolah bulan Mei 2011. bila lagi sebulan nak g tuh. sekali lagi ada dugaan. umrah kena tunda. nama kitaorg takde untuk awal cuti sekolah. padahal dah daftar dari bulan disember 2010 lagi. marah lah jugak ngan tindakan travel agency nih. sbb suka2 jer letak nama kat 2nd week cuti sekolah. sbb akak aku kena amik cuti. kalau kena cuti sekolah tak payah cuti. maybe ada client yg 'berkepentingan' kot tuh yg nama kitaorg ditransfer ke 2nd week cuti. uikss tak baik buruk sangka kan?

tapi kan aku rasa ada hikmah disebaliknya. sbb rombongan umrah/ziarah yg aku ikut nih mmg takde problem langsung. semuanya berjalan dengan lancar. smooth aje. mutawiff pun ok n ahli2 rombongan yg lain pun ok. dari airport changi pegi ke airport ataturk membawa ke airport madinah pastu ke airport haji kat jeddah pegi balik airport ataturk sampai ke airport changi n kat 2nd link semua nya ok. perjalanan umrah aku pun ok jer. tapi cuma kat istanbul kaki aku cramp. yelah 12 jam duduk kat dalam kapal terbang pastu turun time tuh sejuk plak tuh. fuhhh mmg seksa lah. dua2 kaki plak tuh kena. masa tuh aku da termenung camner aku nak wat umrah nanti. Alhamdulilah. takde halangan langsung bila pegi Madinan n Makkah. walaupun demam n selsema campur batuk. tuh semua tak jadi penghalang utk aku. pengalaman dapat masuk makam Rasulullah s.a.w, sempurnakan ibadah umrah n dapat kucup hajarul aswad mmg tak akan aku lupakan seumur hidup aku.

bila lah aku dapat dijemput Allah lagi ye... 

skrg nih tgh kumpul duit nak buat Haji plak. ikut daftar aku punya giliran tahun 2030 masa tuh umur aku dah 51 tahun akak aku plak dah 60 lebih. Insya Allah, moga2 Allah  tunaikan hajat aku aku dgn murahkan rezeki aku n berikan aku kesihatan. kalau diizinkan-Nya nak pegi dalam tahun 2020. tuh skrg tgh gigih kumpul duit. Insya Allah time tuh jugak PTPTN aku dah habis bayar :)

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat