Email

Haritu aku buat clean up sikit mailbox email2 aku. Especially email yang ada connection dengan Facebook. So memang banyak ler notification daripada Facebook n sangat semak. 

Aku jarang bukak email yang associate ngan Facebook ni cos bukan email rasmi aku pun. Aku memang tak guna email yang ada associate ngan social network nih untuk apa-apa urusan rasmi. Satu benda nak kena ingat jangan guna email yang ada connection ngan facebook ke twitter ke or apa-apa social platform untuk mohon kerja or urusan rasmi. Karang bakal majikan boleh google plak kan. 

Email yg associate ngan Facebook ni adalah salah satu email paling lama yang aku ada. Aku open account nih awal tahun 2001 lepas account email kedua aku open since kenal internet kena hack. Sayang gila betul sbb account tuh aku register since 1998 tuh. 

Dalam dok clear kan email2 notification dari Facebook tu, tetiba nampak ler folder email lama-lama yang aku simpan. Wow! kenangan betul. Time tuh nak communicate guna email. Kalau orang dulu-dulu guna surat, bila tahun 1997 orang dah start guna email. 

Yahoo tahun 1998
Gambar credit to Google

Masa zaman-zaman tuh dok layan chatting kat website. Ada orang layan chatting kat MIRC. Tapi aku tak berapa minat sangat kat MIRC. Selalu gi kat satu website chat nih. Dulu memang famous kot website chat ni n aku ramai kenal kawan-kawan kat sana n ada yang still berhubungan sampai sekarang.

Dulu akhir tahun 90-an n awal 2000-an handphone kan macam benda yang rare so lepas chatting bagi email address. Masa tuh orang kaya jer pakai henpon. 

Kelakar betul baca email-email tuh. Zaman mengorat dan berkenalan guna email. Masa tuh sakan betul hahaha. Aktif gak aku dalam website chat tuh. Sampai lah tahun 2008 bila aku join facebook. Masa tuh memang gila pulak main game kat Facebook n terus lupa dah ngan website chat tuh.

Bila zaman sekarang nih dengan zaman smart phone, rasanya email dah kurang fungsi. Tak macam akhir 90-an dan 2000-an. Sekarang nih guna whatapps or apa2 apps chatting dalam phone tuh. Kalau dulu sakan dok menaip tanya kabar kat kawan antar guna email.

Sekarang dah lagi senang. Ada whatapps or apps yang sewaktu dengannya. Tapi nak taip Apa khabar pun payah huhuhu heeeeeeee

Tapi jangan tak tau ye zaman surat-menyurat sebelum kedatangan email sudah aku lalui. Lain hari cerita.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat