Catatan perjalanan Day 1 - Monday, 6 June 2011

Masjid Sultan Abu Bakar Johor Bahru
 *kredit kepada tuan punya gambar

Assalamualaikum wbt. Actually aku takde mood langsung nak tulih kat blog nih. apa lagi nak main cityville. nampaknya Allah makbulkan doa aku kot (aku doa kurangkan main game2 kat facebook). Allhamdulilah. Masa aku nak gi umrah dulu aku risau yg aku sakit. Actually aku ada masalah tulang belakang. Mmg sakit ok. nak2 kalau weekends sbb aku byk baring jer. Tapi allhamdulilah aku tak ada masalah langsung dgn back pain aku. tapi bila aku balik Malaysia nih back pain aku dtg balik (gara2 byk sgt tidur/baring bila kat umah). Secara logiknya actually masa kat sana aku banyak berjalan. pegi balik masjid n bukan dekat. so maybe membantu tulang belakang aku kot. bila balik malaysia nih aku turun kapal terbang jer gedebak gedebuk sampai umah aku ada kira2 10 jam nak g keje. aku takde rehat langsung. ditambah dengan jet lag lagi so aku kurang tidur. kat sini jadi rajin malas semula. tapau makan kat opis pun nak suruh opismate belikan padahal dah berjanji pada diri sendiri nak tapau sendiri. Dah jgn byk membebel benda lain heheh nih nak cerita pasal perjalanan aku sepanjang 2 minggu nih.

 boarding pass

First day perjalanan aku adalah di Masjid Sultan Abu Bakar. Kitaorg diarahkan berkumpul kat Masjid Abu Bakar dalam pukul 4.30 ptg. Lepas solat Asar baru bertolak dengan bas pergi Changi Airport Singapore. Masa nih aku tak ambik gambar sbb aku nervous sgt. Hahaha. ditambah sedih masa tuh sbb nak tinggalkan mak aku n ayip. mana tau aku tak balik2 lagi ker. Actually masa naik bas tuh hati aku sebak betul. Sepanjang perjalanan tuh berair gak air mata aku. tahan jer sebak n air mata dari mengalir. kalau nak mengalir tuh aku gosok2 mata konon2 alergic ler (seb baik mmg aku ada alergic so boleh lah cover). Dah lama tak berpisah lelama ngan mak aku. sedih tuhhh. sama mcm masa mak aku antar aku g msk itm dulu (hahahaha anak mak betul lah!). Group umrah aku nih ada 41 org n aku pegi ngan Tiram Travel.

 dalam perut kapal

Sampai Singapore jer dah nak dekat kul 8 malam sbb ada sorg jemaah tersangkut kat imigresen spore. terus gi check in n sempat makan n buang apa yg patut. Kelam kabut gak sbb nak solat lagi. Allhamdulilah semer smooth jer. sebelum pergi org dok cerita airport n security kat singapore sgt lah leceh. sampai ada org tak nak g semata2 sbb kena naik spore. tapi pada pendapat aku, aku n group aku takde apa2 masalah pun kat changi airport. sama jer mcm KLIA. Allhamdulilah semernya smooth jer.

 actually nih barul kul 3 pagi

Ini ler first time aku naik flight lama sgt. nak dekat 12 jam tuh. mula2 excited ler sbb bukan selalu dpt naik flight yg lama sikit baru sampai hahaha bila 3 jam pertama jer dah give up. semer anggota badan dah sakit2. seriously aku mmg da tak sabar nak sampai jejak tanah penat. lom naik flight yg lebih 24 jam. yg nih kena naik bisnes kelas ler takpun naek first kelas. n first time aku buat solat hormat waktu (subuh) dalam flight. Ustaz kata kalau nampak mcm dalam gambar kat atas tuh leh lah solat subuh.

masa nih dah nak sampai. kat atas langit
Ankara, Turki

Aku naik Turkish Airlines. secara keseluruhan bagi flight spore-istanbul nih bagi aku sgt bagus. flight attendant pun baik ensem, mintak apa pun bagi, makanan pun sedap. 3 kali plak tuh makan. Apa makanan dalam menu yg aku nak ada. tak mcm flight balik. yg tuh nanti aku cerita masa time balik plak ek bukan kat sini. Aku rasa dah takde benda nak tulih lagi kepala otak pun dah tingat kat bantal n tilam. ayat aku pun da skema jer kan. sebelum aku tidor atas laptop nih baik aku mengucapkan goodbye! jmpa lagi di Catatan perjalanan hari kedua nanti yg tah bila aku nak post hehehe!

breakfast!

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat