Sepi itu tak indah!

Pernah tak korg tetiba rasa sayu jer hati. pastu korg rasa sekeliling korg sepi, senyap n sunyi? pastu hati rasa sebak jer. pantang tgk cerita2 yg sedih2 mesti meleleh airmata? pernah tak korg rasa mcm tuh? actually da setahun lebih aku tak rasa mcm tuh. masa aku duduk berdua aje ngan mak aku mcm tuh lah aku rasa hari-hari. bila hari kerja time petang rasa empty jer bila anak saudara aku azwa balik (mak aku jaga dia sejak umur 1 tahun bila parents dia pegi keja) n time weekends plak bila akak n abg aku n anak2 diaorg balik lepas ziarah mak aku. masa tuh mmg zasss perasaan sayu tuh dtg dgn tiba2. bila time raya pun sama. bila petang raya jer mmg sunyi jer rasa bila adik beradik aku da balik umah or kg wife/husband masing2.

aku pernah menangis bila ayip n akak aku balik rumah diaorg semula. masa tuh mmg aku down n sedih sgt2 sbb utk beberapa bulan rumah aku riuh ngan telatah ayip. dia baru nak belajar jalan time tuh. Allah jer yg tahu mcm mana sedihnya ati aku time tuh bila diaorg amik keputusan utk pulang semula. sbb aku tahu bukan mudah utk aku jumpa ngan ayip kalau dia pulang semula. ditakdirkan Allah last year akak aku n ayip duduk sama2 ngan aku n mak aku semula. so aku ngan mak aku dah tak berdua lagi. tidak lagi sepi n suram mcm dulu. rumah aku kembali ceria dgn telatah ayip yg manja tuh. 

dan skrg nih perasaan tuh dtg kembali. bukan kat aku jer tapi akak aku n mak aku juga. even ayip pun ada rasa yg sama juga tapi dalam cara yang berbeza. rasa mcm sayu jer hati kitaorg skrg nih. rasa makin sayu bila ayip termenung main basikal sorg2 depan rumah. rasa sebak pun ada bila tgk dia. cuaca plak skrg nih mmg hujan n mendung. so mmg menambahkan lagi kesayuan hati kitaorg. smlm masa tgk flight azwa n family dia terbang naik ke awan yg mendung itu terus mcm satu perasaan sedih yg extraordinary muncul kat hati aku. mcm org putus cinta. mak aku plak terus berlari ke tengah jalan nak tgk flight azwa tuh. nasib baik takde kereta. aku tau dia sedih tapi dia jenis yg susah nak tunjukkan kesedihan dia tapi aku tau dia menangis dalam hati. aku plak kalau rasa sedih aku suka menangis. sebab menangis tuh kadang2 mmg melegakan. rasa mcm apa yg terbuku dalam hati semua dpt dilepaskan.

dan semalam aku menangis...

bon voyage azwa! Insya Allah kalau ada rezeki cikda dtg melawat azwa kat Shanghai ye. sedihnyaaaa

bila makan nugget aku akan igt azwa... sbb itu makanan kegemaran dia
bila minum air soya aku akan igt azwa ... sbb itu minuman kegemaran dia
bila tgk ayip aku akan igt azwa... sbb dia akan memanggil2 nama besfren bila dia keseorangan
bila goreng jemput2 aku akan igt azwa... sbb dia akan memuji2 bau yg sedap yg dtg dari gorengan tadi
bila tgk itu, tgk ini, tgk sana n tgk sini aku akan igt azwa... sbbnya separuh dari masa dia, dia habiskan kat rumah aku.

takpe tiga tahun tuh lama. kejap jer masa akan berlalu. sabar jer lah yer

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat