Pantai Lido


Masa tahun 80-an dulu, kat area Bandar Johor Bahru ada satu pantai yang sangat popular. Kalau original from JB mesti tau Pantai Lido. Tapi sekarang Pantai Lido dah takde. Dah kena telan dek pembangunan. Sedih.

Banyak kenangan kat pantai ni. Bila hujung minggu jer mesti datang sini dengan mak dan arwah ayah aku. Makan aiskrim roti n rojak yang sedap sambil mandi manda. Masa zaman aku lom lahir, awal 70-an mak aku cerita kalau g pantai nih arwah ayah aku bawak sorg-sorg naik Lambretta. Tahu tak rupa Lambretta camner?

lebih kurang camni ler rupa lambretta tapi yg arwah ayah aku punya
 ada tayar kat belakang
(gambar ihsan wikipedia)
Anak-anak ramai kereta xda. Tak mampu nak beli so bawaklah sorg-sorg gi Pantai Lido gi berkelah kat sana. Bila aku lahir jer kehidupan ok sikit sebab akak-akak n abang-abang aku dah besar. Dah lepas sekolah n tengah belajar institusi-institusi pengajian awam (formal seh ayat aku) so awal 80-an arwah ayah aku beli lah kereta 2nd hand keluaran tahun 1960-an nih:-

Volkswagen Beetle
Kereta ini ler yang arwah ayah aku bawak kesana, kemari, dia pergi kerja semer, gi beraya kat Singapore semer pakai kereta ini. Banyak kenangan ngan arwah ayah aku ngan kereta wak segan nih. Pegi pasar lama ikut arwah ayah aku belanja yang sekarang nih dah jadi City Square JB. Masa tuh masih teringat tengok orang kena dongak hahah kecik lagi kan time tuh. Kereta ni ler setiap kali arwah ayah aku masuk air bateri mesti masuk mata aku. Siap nangis-nangis lagi huhuhu. Ingat lagi berkelah kat Pantai Lido naik kereta nih. Jalan kat sepanjang jalan yang sekarang dah jadi lebuhraya pesisir pantai. Fuhhh kenangan semer tuh. Dulu pantai lido tuh bersih boleh mandi, sampailah akhir tahun 80-an dah kotor sikit so semua orang lari pegi Pantai Stulang, tapi lepas tuh pantai stulang pun dah kotor jadi kedua-dua pantai tuh dah letak papan tanda amaran bahaya mandi-manda disitu. Ingatkan nak dipulihkan pantai tuh rupanya hilang terus ditambak jadi jalan dan kondo2 yg bakal dibina. Walaupun dah diganti ngan Country Garden, tapi kenangan Pantai Lido memang tak akan dilupakan. Tapi Jodoh arwah ayah aku tak panjang ngan kereta nih bila dia accident masa umur aku 5 tahun kot. Kereta nih hancur. Total lost terus. Alhamdulilah arwah ayah aku takde apa2 cuma luka n calar-calar jer. So arwah ayah aku tukar ler ngan kereta 2nd hand nih:-

Datsun 120Y. BBC 232.
Kereta ni paling lama arwah ayah aku pakai. Dari aku umur 5 tahun sampai lah 12 tahun. Banyak kenangan ngan kereta ni. Kereta ni ler yg dibawa ke ITM, Shah Alam tengok akak aku konvo tahun 1985. Kereta ini ler juga yang bawak kitaorg hantar akak aku kat airport subang bila dia nak further study kat U.S dan kereta ini juga ler yang bawa kambing dari kg mak aku sebab anak bongsu dia nangis2 nak kambing sebab cute sgt. Kereta ini juga lah sumber rezeki keluarga kami sebagai kenderaan mengangkut barang2 yang dibeli oleh arwah ayah aku utk kedai runcit dia yang dibuka lepas bersara. Kereta ini juga jadi bahan hinaan kawan aku kat sekolah.

Terlalu banyak jalan berliku yang kami lalui. Rasa begitu jauh perjalanan yang kitorg lalui untuk sampai ke destinasi sekarang ini. Bila ingat kembali rasa nak mengalir air mata.
Rasa terkilan sebab arwah ayah aku mencari rezeki hingga hari-hari terakhir dia.
Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh Arwah Ayah aku.
Al-Fatihah
1929 - 1998

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah