Puas pikir.. tak tau nak letak tajuk apa

Tadi tah camner aku rasa mcm nak bersihkan email-email aku yg dan bersawang tuh. Kalau dulu mmg selalu gak lah jenguk email. Tapi disebabkan skrg semua orang dah ada Facebook so apa2 msg or berita mmg melalui Facebook. Email pun kebanyakan urusan rasmi n urusan pembelian online shopping aku heheh. N email yg aku jenguk tuh pun email baru aku buat yg setakat nih jadi email 'rasmi' aku.

So tadi aku jenguklah email2 lama aku yg masa aku register pada tahun 2000. Yes, aku masih maintain email2 masa aku zaman muda remaja dulu. Tapi sayang betul lah email-email yg aku register masa first time kenal apa itu internet tahun 1998 dah hilang kena hack. N satu lagi email yg diregister pada tahun 1999 dah kena delete sbb tak aktif. Bila tgk email-email lama tuh tertiba kenangan mengusik kalbu plak hihihihi. Teringat cerita zaman-zaman muda remaja dulu. Rasa mcm nak tergelak pun ada baca email2 yg aku dapat 12 tahun lepas. Masa zaman-zaman tuh mana ada Facebook macam sekarang. Blog pun tak berapa popular time tuh.

First time aku tahu kewujudan internet masa tuh tahun 1996, abg aku yg baru balik study kat obersea dok sibuk cerita pasal bestnya internet. N first time aku betul2 guna internet masa umur aku 18 tahun, tahun 1997 cari info nak buat assignment subjek Pengajian Am. Masa tuh company yg offer perkhidmatan internet nih JARING or TMNET. 

Tapi masa tuh tak berapa ketagih lagi lah. Sampailah tahun 1998 bila kena jadi Librarian. Tapi Librarian Upper Six nih mcm bos sikit. Masa jadi nih lah aku jadi ketagih sampai balik sekolah hari-hari pukul 5 petang. Sbb dok lepak kat lab ekekeke. Sampai akak aku marah n beli terus satu komputer n langgan TMNET sbb tak nak adik dia nih melepak kat sekolah

Masa zaman tuh yg best main chatting lah. Mesti korg pun pernah berchattingkan? Aku tak pernah chatting kat IRC or MIRC tapi aku chatting kat satu website chat yg agak popular jugak lah. Bila igt balik mcm rasa kelakar pun ada. Tapi rasa bodoh n buang masa lagi banyak lah. 

Masa tuh internet tak macam skrg. Macam TM ada streamyx, bayar ikut pakej yg mmg dah harga tetap, terus unlimited satu bulan. Tapi dulu dah lah tiap2 bulan kena bayar sewa bulanan internet (tak silap aku RM20 sebulan) n setiap minit yg korg pakai tuh kena kira mcm korg pakai telefon. Cuba bayangkan berapa banyak bil telefon tiap2 bulan kalau main internet sahaja. ratus2 beb!.

Pulak tuh masa tuh internet mcm siput. slowww! tapi boleh plak aku sabar. Skrg nih kalau tgk Youtube sangkut-sangkut pun dah tak sabar apa lagi masa dulu. Youtube pun rasanya amik masa satu hari nak loading kot.

Skrg nih senang, guna hp jer kalau nak surf internet. Pastu ngan tablet mcm iPad, Tab n memacam lagi lah. Laptop pun dah murah. Zaman aku dulu sapa yg pakai Laptop mesti dia anak org kaya. Orang mcm aku boleh nganga je tengok.Skrg nih budak2 baru nak belajar masuk U masing2 usung Laptop bagai. Aku? usung TYPEWRITTER je. Nak buat assignment kena pegi CC. Bila dah masuk 2nd year baru dpt PC. Itupun PC abg aku, yang zaman tok kaduk punya. Monitor pun kaler hijau je ekekekek, Kasi repair sampai kena RM800. Tapi apa-apa pun syukurlah. Tak payah buang duit bayar kat CC kan?

untunglah kecik2 dah dpt iPad.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah