The Backup Plan 2.0

Aku pernah buat entry pasal the backup plan masa tahun 2012. Tadi terrrbaca balik entry nih bila bukak entry yg baru aku post tuh, nak tergelak aku baca hihihihi. Masa zaman tuh boleh lah buat backup plan mcm tuh. Masa tuh memang berganda-ganda backup plan aku. 

Masa tuh selalu dalam simpanan yg ada atm card jumlahnya mesti tak lebih 2x ganda gaji aku. Kalau lebih kena agihkan kat asb or tabung haji. Time tuh takde nya gatal2 nak gi melencong ke or beli benda bukan-bukan. Masa tu misi simpan duit jer. Takde belanja-belanja. Time tuh plak dapat gaji lambat lebih 1hb n due date semua hutang2 adalah 1hb so backup plan dulu tuh sangat lah penting. Sekarang nih before 31 mesti gaji dah masuk so backup plan aku pun dah terbang hahaha.

Faktor lain yang buat simpanan backup aku hilang or kurang adalah disebabkan aku kerap berjalan-jalan dalam 3 tahun nih. Every year ada jer nak terbang sana, terbang sini. So tahun 2015 nih aku memang aku tak mahu ke mana-mana. Dok rumah jer. Plan nak buat road trip semenanjung Malaysia pun malas rasanya. Rasanya 2015 tahun dok rumah jer kot. Misi mengumpul dana semula.

Purse hujung minggu
Purse hari kerja

Lagipun sekarang nih barang pun makin mahal. Kalau pegi kedai tuh beli ikan, ayam, sayur n lain-lain keperluan tuh, kurang-kurang RM50 mesti terbang. Dulu bayar bil elektrik tiap bulan RM40 sekarang RM120 or paling jahat kena RM200. Bayar bil air dulu tak lebih RM5 sekarang RM20. Bil Telekom/Streamyx lagi dulu pakai yg kelajuan 512 kb sekarang??? Cuma yang jimat tuh bil hp jer lah cos dulu pakai prepaid skrg pakai postpaid. Kalau dulu top up sampai 2x RM30. Kalau nasib malang top-up lagi RM20. Skrg nih jimat sikit sbb aku bayar RM50 dapat internet 1GB, 200 minit bercakap & 50 sms ke mana2 telco. Jimat kan?

Comments

  1. at times like this rasanya nak saving , jiwa kene cukup kental. Harga barang semua melambung. Dulu masa first 2-3 years bekerja, boleh la saving smpai 50% from salary. Sekarang hardly nak cecah 40%.. Sebulan sekali pegi Giant beli stok dapur sebulan dekat RM800. haih... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann. sekarang semua barang dah mahal. breakfast & lunch pun paling minimum RM10 terbang. kalau tak nasib baik lunch sahaja RM10.

      Delete
    2. memang... tention betul.. skang ni pun zara gigih bangun pagi, siapkan breakfast dan masak tuk bawak bekal for lunch time untuk zara nak husband. If not, mau 20 hinggit melayang just tuk beli breakfast and lunch... :'(

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat