Resepi: Sambal Tempoyak

Fresh lada dari Pasar Tani
Dah lama kan aku tak share resepi. Kali ni jgn memain orang Johor nak share resepi sambal tempoyak. Seperti yang kita sedia maklum, tempoyak nih makanan yang popular di Perak dan Pahang. 1st time rasa tempoyak nih masa aku belajar kat Shah Alam ler dulu. Aku nih kan jenis tolak batu dan kayu n room mate aku plak baru balik daripada kampung n bawak plak sambal tempoyak masak yg nenek dia masak. Makan ngan nasi panas kat dewan makan fuhhh memang terangkatlah. Terus aku jatuh cinta pandang pertama ngan Sambal Tempoyak ni. Bila dah jadi peminat nih harusla kita belajar cara-cara memasaknya kan, so meh ler sini aku share resepi Sambal Tempoyak yang aku belajar daripada kawan aku daripada Perak.

Sambal Tempoyak Masak
Bahan-Bahan
Lada Merah
Lada Padi
Ikan Bilis
Serai
Kunyit hidup
Daun kunyit
Garam secukup rasa
Gula
Tempoyak
(berapa tuh aku tak reti nak tulis brp sbb aku main campak-campak je)

Cara-caranya
Ikan bilis ditumbuk satu senduk dengan lada padi, lada merah dan masukkan dalam periuk bersama tempoyak, serai, daun kunyit yang telah dihiris halus, garam, kunyi hidup ditumbuk, gula dan garam dan masak diatas api dan kacau sehingga sebati. Bila dah dapat kepekatan yang diidamkan boleh lah matikan api dan hidangkan dengan nasi panas-panas.

Sambal Tempoyak Masak

Yang susah kat sini nak cari orang jual tempoyak ler. Tapi nasib baik kwn akak aku ada kebun durian n buat tempoyak nih. So setiap kali musim durian aku akan pastikan beli dalam kuantiti yang banyak untuk simpanan stok kat rumah sampailah musim durian yang akan datang.

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah