Hanya kerana Sardin...

...aku mencari batu belah batu bertangkup!

Hah! over kan aku.
Hanya kerana sardin goreng masak kicap aku dah feeling macam mak si Pekan Batu Belah Batu Bertangkup tuh.

Hari Sabtu punya cerita.
Actually mak aku n akak aku masa cuti raya cina haritu diorg pegi rumah akak aku kat Shah Alam.
Sebab akak aku tuh nak gi Umrah.
So tinggal lah aku ngan anak saudara aku dua orang yang temankan aku.
Nak ikut gak tapi kereta tak muat sebab pakcik n makcik aku dari Singapore pun join sama.
So tugas aku kat rumah kena lah masak sebab anak saudara2 n aku nak makan.
Memang takde idea nak masak apa sebab hari Jumaat tuh aku dah masak-masak sedap,
cos anak2 saudara aku yang lain yang belajar luar Johor tuh balik.
So aku masaklah seperti gambar dibawah nih:-

seksi tak roasted chicken aku?
Spaghetti Aglio Olio

So bila hari Sabtu aku dah malas nak masak, so masak sardin jerlah
Lagipun masak sardin sedap jugak kan.
Gigih aku goreng sardin tuh walaupun minyak tuh dok percik2 jer kat muka aku.
Pastu tumis ngan bawang besar, bawang putih, halia, lada merah & lada hijau.
Lepas tuh masukan kentang yang dah digoreng n letak kuah sardin n kicap sikit.
Bila dah mendidih padam api terus lapar.
So aku makan lah sikit, amik stgh jer dari seekor sardin tuh.
Lepas makan aku ngantuk, sebelum tidur cakap kat bebudak tuh suruh makan.
Bila dah petang turun bawah tengok sardin tinggal 2 ketul jer.
Oleh kerana besar2 aku belah lah dua sardin tuh.
Sekali bila malam lepas maghrib hajat dihati nak makan sekali licin dalam kuali tuh.
Masa tuh sedih betul hati sbb aku dok simpan stgh nak buat makan malam.
Terus dah boleh rasa camner mak si Pekan batu belah batu bertangkup tuh rasa.
Boleh plak dada aku terus sebak masa tuh. Macam nak nangis sebab kerana sardin jer.
Ekekekek over plak aku. Bila ingat balik rasa macam kelakar jer.

Tapi lepas tuh aku terus nasihatkan anak-anak saudara aku.
Aku bukan berkira sangat pasal makanan.
Tapi bila kita ada dalam satu keluarga, bila makan kena ingat orang belakang.
Jangan kita habiskan semua tapi tak ingat orang yang belum makan lagi.

Sama macam kita makan kat rumah orang ke or orang belanja makan ke.
Bila makanan dah sampai atas meja n kita orang pertama yang amik lauk tuh.
Janganlah kaut semua lauk tuh sampai tak ingat orang sekeliling kita.
Lepas tuh kalau makan habis tak pe gak.
Boleh plak nak bagi orang lain sebab dah teramik part tak best.
Tak baik tau.
Pelahap sangat namanya tuh...

Heeeeeeeeeeeee

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat