B U L I

Perkara yang paling tak suka aku dengar adalah bila orang kena buli. Dulu masa sekolah ada jugak kena buli. Tapi bukan buli secara fizikal tapi mental. Bila ingat balik rasa macam geram pun ada. Lagi-lagi bila nampak muka budak (skrg dah mak budak) tuh kat FB salah seorg fren list aku. Fuhh rasa macam tak berubah je. Still ada muka ganas tuh

Actually aku ni nak cerita pasal anak saudara aku. Bila balik kerja jer ada jer cerita yg mak dia cerita kat aku. Kekadang sedih pulak tengok si Mat Ayip tuh asyik kena buli jer. Ada satu hari tuh dia tertidur kat bas masa balik dari sekolah bila bangun tengok sebelah kasut sekolah dia kena sembunyikan. Botol air pun dah kena sembunyikan. Botol air Tupperware pulak tuh. 

Sekolah dia ni akhir waktu kena solat zohor, so dia akan tukar kasut kepada selipar n pakai terus sampai balik. So dia akan letak dalam bag kasut dia. Bila tertidur mmg abis lah hilang. Percaya tak baru 2 bulan sekolah dah 2 pasang kasut hilang. Botol air jgn ckp memang dah berbotol-botol hilang. Pensel, pemadam, pembaris habis hilang kena ambik or kena patah-patahkan.

Kalau duit tuh dah banyak kali hilang. Dalam 2 bulan dah 4 bag duit dia hilang kena curi. Yang paling sedih smlm duit kena curi n bag duit dia kena buang jauh-jauh dgn pembuli tuh. Yang paling geram pembuli tuh seusia dgn dia pulak tuh. Haishhhh. Dia siap cerita dia nangis sebab duit dia semua kena ambik n cikgu sains dia bagi RM1 sebab kesian dgn dia. 

Geram betul aku kenapa lah budak-budak skrg kecil-kecil dah nakal. Masa pegi taklimat dulu Guru Besar dia ada ckp masalah buli mmg ada walaupun sekolah mat ayip nih sekolah rendah agama. Ibu bapa memang kena pantau anak-anak. Kena siasat kalau diorg beli benda2 yg bukan-bukan dan diluar daripada bajet harian.

Tadi geram sangat sebab ada jer cerita buli terus ckp kat Mat Ayip, kalau budak tuh curi duit lagi tumbuk sebiji! Ganas tak ganas tak makcik dia. 

Tapi Mat Ayip jawab tak baik berdosa tumbuk orang. Allah marah.

Alamak terkesima aku hihihihi

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat