1st day Puasa


First sekali nak ucapkan selamat menyambut Bulan Ramadhan Al-Kareem. 
Fuhh jumpa lagi aku dengan bulan penuh rahmat nih. 
Dalam banyak-banyak bulan, bulan Ramadhan lah yang aku paling suka sekali.

Memang bulan yang aku paling tunggu-tunggu sekali. 
Suasana tuh memang lain sekali berbanding bulan-bulan yang lain. 
Bila bulan puasa nih mesti teringat masa aku kecik-kecik dulu.

Teringat masa nak sahur arwah bapak aku pam lampu gasolin. 
Aku duduk rumah setinggan time tuh takde letrik lagi. 
Tak boleh lupa bau minyak tuh. Kalau terbau sekarang mesti mengalir air mata. 

Lepas tuh mak aku plak sibuk masak kat dapur. 
Arwah bapak aku plak sibuk kejutkan anak-anak dia sahur.
 Lepas sahur arwah bapak aku mesti ajar aku niat puasa kat tangga antara dapur n ruang tamu.
Sedihnya bila ingat balik.

Teringat 15 tahun yang lepas tahun pertama sambut puasa tanpa Arwah bapak aku.
Tak dapat aku gambarkan camner sedihnya aku time tuh.
Dalam hati berbuku sebak jer.

Last year plak mak aku sakit masa 1st puasa
Time tuh berkampung kat hospital n JSH tuh dah jadi cam umah aku dah. 
Pastu buka puasa sorang-sorang kat rumah. Balik dari JSH pukul 1 pagi tak takut langsung sebab bulan puasa syaitan semua kena ikat.

Alhamdulilah, mak aku sekarang pun dah ok.
Yang tak bestnya dia siap pesan kalau jadi cam last year jgn bawak dia g spital.
Aisehhh terus aku cakap kalau mcm tuh mak takyah puasa je lah. Takut aku.

Tapi dia dah testing puasa ikut aku ganti puasa. Alhamdulilah boleh dia berpuasa.
Cuma aku kena pastikan dia makan sahur nasi n minum banyak air.
Supaya dia tak letih masa berpuasa.

Oklah, letih dah menaip sampai idea pun abis. Selamat Berpuasa semua. 
Semoga mendapat keberkatan di bulan mulia ini.

Jangan marah Johor, Melaka & Kedah cuti 1st Ramadhan nih hihihi

Tapi apa motif aku letak gambar makanan time bulan puasa nih ek?

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Seoul Garden kat Rumah