Resepi: Ketam Black pepper

ketam nipah nih. Nyum! Nyum!

Lama tak share resepi kat sini. Kali ni nak share resepi ketam black pepper. Resepi nih aku main campak2 jer bahan plus cedok sana sini kat buku resepi.

Bahan-bahan
2 ekor ketam (ikut suka ketam nipah ke ketam bunga)
3 ulas bawang putih yang dicincang
Lada hitam ditumbuk/dikisar (kuantiti ikut kepedasan masing2)
Telur sebiji dipukul
Sos Tiram
Sedikit kicap pekat
Bahan perasa yang dibenarkan
Garam (kalau rasa2 kicap n sos tiram tak membantu dari segi rasa-aku tak pernah letak garam kalau dah letak kicap n sos tiram)
Air secukupnya

Cara-cara
Mula2 bersihkan ketam. Kalau ketam tuh ketam nipah, ketukan bahagian sepitnya.
Goreng ketam tuh sekejap (aku tak suka goreng sebab macam kering n hilang manis ketam. Selalu aku kukus ketam tuh). Angkat ketam, tumis bawang putih sampai naik bau. Lepas tuh masukkan sos tiram n kicap pekat secukupnya n masukkan lada hitam n air sedikit.  Kalau nak tambah rasa masukkan lah garam or perasa. Lepas tuh masukkan telur yang dah dipukul n gaul sampai agak2 kuah pekat n masukkan ketam n gaul sampai rata. Siap!

Selamat mencuba!

*autopost

Comments