Kenangan Mengusik Jiwa 2

haritu aku jadi boss

Haritu aku pergi melawat datuk saudara sebelah ayah aku, kali nih aku pergi balik kampung mak aku plak. Sian mak aku dah lama dia suruh bawak pergi balik kampung dia. Kitaorang nih plak tak menyempat plus terlupa pun ada. Aku siap da janji nak bawak dia masa hari raya harituh tapi boleh plak terlupa kan. Teruknya aku nih kan. So masa cuti raya cina aku n akak aku g lah bawak dia balik kampung. Hah ko raya cina. Sekarang dah bulan berapa baru nak taip cerita nih. Basi pun basi lah janji tercatat dalam diari tahun 2013 aku hehehehe. 

mampu tengok dari kereta aje...

1st request dari mak aku adalah dia nak gi kubur arwah ayah dia. Kira Tok aku lah yang aku panggil Yayi. Orang jawa lah katakan. Tapi mak aku tak mampu pergi dekat ke kubur tok aku tuh sebab keadaan kesihatan dia n lagi kubur2 kat situ dah takde batu nisan so takut terlangkah or terpijak. So mmg tengok nn baca doa dari dalam kereta je. 

'Meriahnya' rumah kampung mak aku nih. Saya mampu atas pagar jer lah yer. Kiri pun tak kanan pun tak huhuhu

Jarak antara rumah kampung mak aku n kubur takdelah jauh lebih kurang 500 meter gitu. Sampai jer rumah tuh nampak pakcik aku tengah lepak depan rumah. Rumah nih lah tempat tumpah darah mak aku. Sekarang nih yang duduk situ adik-adik mak aku or dengan kata lainya pakcik2 aku lah hahaha. Dah tua2 dah pakcik aku 50 tahun pun ada tapi still bujang lagi. 


kebun belakang rumah

Masa kecik2 dulu bila datang sini meriah jer. Masa tuh boleh terbau orang masak guna dapur kayu. Bau kopi kampung yang Nyai aku buat kan. Pastu sebelum balik sini arwah bapak aku mesti singgah pasar belikan daging, ayam or ikan buat bawak balik kampung. Pastu nanti Nyai aku masa daging masak kicap. Fuhh sedap gila ok. Makan plak ngan nasi yang masak kat dapur kayu tuh. Feeling dia lain sangat.


nangis budak nih bila gurau ckp Tok Mak xnak balik nak duduk sini

Tapi sekarang dah lain. Senyap sunyi jer kampung. Sebab semua dah merantau yang tinggal pakcik aku dua orang jer yang masih setia duduk kat rumah tuh. Rasa macam sayu jer nak2 bila dengar lagu lama2. Boleh plak pakcik aku nih g pasang radio klasik nasional tetiba feeling macam balik zaman 60-an (padahal aku lom wujud lagi zaman tuh). Kampung mak aku nih mmg dah senyap sunyi. Rumah pun dah tak banyak sebab ramai orang tua2 yang dah meninggal. Pulak tuh semua anak dah duduk bandar. So memang boleh dikatakan dah macam ghost village lah kampung mak aku nih huhuhuhu.

Camner lah aku dah tua nanti kan? Agak2 ada macam pakcik2 aku ke? Huhuhu sedihnya bila ingat masa depan....

FOREVER ALONE....

Comments

Popular posts from this blog

Resepi: Mi Telur Goreng

Resepi: Bihun Goreng Putih

Tersirat